check
" חנוכיות בעיר הלבנה" - יונה סכלקנס | ארכיון האוניברסיטה העברית

" חנוכיות בעיר הלבנה" - יונה סכלקנס

7 אוגוסט, 2018
חנוכיות בעיר הלבנה תמונה

מאמרו של יונה סכלקנס במדור ספרות ותרבות הנוגע לסיפורו של בונה החנוכיות דב פרידלנדר ,יונה סכלקנס מנסה להתחקות אחר תולדות חייו והתגלית המפתיעה בארכיון האוניברסיטה העברית.

 

חנוכיות בעיר הלבנה תמונה

 

תקציר המאמר

העיר הלבנה הוא כינוי לכמה אזורים ישנים בתל אביב בהם ריכוז גדול של מבנים בסגנון הבינלאומי, שרובם הוקמו בשנות השלושים. נכתב רבות על המראה החיצוני של המבנים, הרבה פחות ידוע על עיצוב הפנים שלהם. לא מצאתי, למשל, מידע על סגנון הריהוט. מה שכן מצאתי הוא שבאותם ימים מכרו בתל אביב חנוכיות בסגנון מודרני, שהיו תוצרת מפעל מתכת מקומי. ב1934- מכנה העיתון "פלסטיין פוסט" את החנוכיות ממפעלו של דב פרידלנדר "אולטרה־מודרניות".

החנוכיות מתאפיינות בצורות חלקות, זורמות ופונקציונליות, כמו המבנים בעיר הלבנה. החנוכיות של פרידלנדר הן בין החנוכיות הראשונות בעולם בסגנון מודרני. עד שפגשתי את ווילי לינדוור לא ידעתי דבר על פרידלנדר ולא על החנוכיות שלו. לינדוור הוא במאי סרטים תיעודיים שהתפרסם בסרטו על ימיה האחרונים של אנה פרנק. לווילי גם יש האוסף הגדול בעולם של חנוכיות מתוצרת פרידלנדר. בין היחידים שכתבו על החנוכיות הללו היו קרל שווארץ (1962-1885) ודוד תדהר .(1970-1897) שווארץ היה המנהל הראשון של מוזיאון תל אביב לאמנות.

לפני כן היה מנהל המוזיאון היהודי בברלין. הוא הכיר את פרידלנדר מגרמניה. מיד לאחר עליית היטלר לשלטון עלה שווארץ לארץ. בזיכרונותיו הוא מעיד כיצד פרידלנדר ניגש לראש העיר מאיר דיזנגוף ועזר לו להתמנות למנהל המוזיאון. תדהר הקדיש ערך לפרידלנדר ב"אנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו." בשתי הביוגרפיות חסרים פרטים בסיסיים, כמו שנת הפטירה וההיסטוריה של המפעל בארץ. גם חסרה תמונה. השלמנו את רוב החסר בעזרת מסמכים מפולין, כתבות בעיתונים בארץ והארכיון של האוניברסיטה העברית. טרם מצאנו תמונה. לפי שווארץ ותדהר, דב פרידלנדר נולד ב1881- בעיר צ'נסטוכוב בפולין. למעשה, הוא נולד בעיירה בשם פראשקה. תעודת הלידה ברוסית מכנה אותו בֶרק. אמו, אלקה קליינר, גם נולדה בפראשקה, אבל אביו, אברהם יצחק, היה יליד צ'נסטוכוב. לאביו היה בית חרושת למטריות.

 

החנוכיה - צילום מקורי
  
חנוכייה משנות השלושים, ב. פרידלנדר תוצרת הארץ צילום: ווילי לינדוור

 

לפי תדהר, פרידלנדר "קיבל חינוך מסורתי בחדר. למד אמנות צריפת הכסף והזהב בלודז,' ורשה, אודסה, טיפליס וברלין." לפי שווארץ, הוא שירת בצבא הרוסי בשנים .1900-4 לאחר מכן עבר לגור בגרמניה. ב1913- הקים בית מלאכה או מפעל בעיר דיסלדורף. בגרמניה קראו לדב ברנהרד ,(Bernhard) לכן חתם על יצירותיו בשם Friedlaender" ."B. הוא יצר כלי קודש לבתי הכנסת בדיסלדורף, אסן, לונדון ובכמה ערים בארצות הברית. הוא ערך תערוכות מיצירותיו באירופה ובארצות הברית. בין לקוחותיו נמנו גם בני אצולה, כפי שמעידה עבודתו לארמון שאומבורג,מקום מושבה הרשמי המשני של קאנצלר גרמניה בעיר בון.

לא הצלחתי למצוא מסמכים רשמיים עליו בגרמניה. אבל ב1928- כתב שווארץ שפרידלנדר התגורר באנטוורפן. שם מצאתי אותו, את אשתו ואת בנו ברשימות המהגרים של משטרת בלגיה.